Tieteisseikkailussa Näkymätön mies päähahmo Griffin on kehittänyt näkymättömyysseerumin ja tekee tempun, joka markkinoinnissa on mahdoton: hänestä tulee sekä erilainen, että näkymätön.
Markkinoinnissa erilaiselle on monia synonyymejä. Niitä ovat muiden monien muassa sellaiset adjektiivit ja konseptit kuin perinteinen, alkuperäinen, ylivoimainen, testivoittaja, takuusuojattu, kallein, tehokkain, edullisin, tuhansia muita sekä markkinointimaailman ylivoimaisesti tehokkain synonyymi erilaiselle: Uusi.
Markkinoinnissa, koska se on markkinointia, on myös mahdollista olla erilainen, vaikka olisi ihan samanlainen kuin muutkin. Silloin tarina kannattaa kertoa ensimmäisenä.
Tietenkin yksimahdollisuus olla erilainen on olla henkilökohtainen. Kikkaesimerkkejä on suoramarkkinointioppaat pullollaan: ”käytä etunimeä” tai ”kirjoita kirje käsin”. Molemmat toimivia tapoja olla erilainen. Oikeastaan tapa erottautua olemalla henkilökohtainen on se, mikä on markkinoinninautomaation ydin. Kerättyä dataa yhdistelemällä on mahdollista lähestyä tuntematonta asiakasprospektia tehokkaalla räätälöidyllä viestillä.
Jos työskentelet markkinoinnin parissa, olet siis erilaistaja. Harvemmin tätä pysähtyy miettimään. Vielä harvemmin tulee mieleen, että markkinoinnissa on myös vastakohta erilaiselle. Se on näkymätön.